ZARZĄD WOJEWÓDZKI NIEZALEŻNEGO SAMORZĄDNEGO ZWIĄZKU ZAWODOWEGO POLICJANTÓW WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO
Refleksje na temat ZSIP

Powołanie Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy w Zarządzie Wojewódzkim NSZZ Policjantów woj. wielkopolskiego w 2001 roku pozwoliło na rzeczywiste oddziaływanie w obszarze warunków służby, pracy.
Działalność ZSIP w początkowej fazie jego funkcjonowania spotkała się z dużym zainteresowaniem zarówno po stronie pracodawcy jak również samych związkowców i całej rzeszy zatrudnionych w obszarze Policji.
Ujawniane nieprawidłowości odkryły szereg niedomagań w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, a w szczególności :
- niedostosowane stanowiska do pracy z monitorami ekranowymi, na których
  przekracza się dopuszczalne normy czasu pracy,
- braki w wyposażeniu w przedmioty i środki ochrony osobistej,
- braki w szkoleniu,
- brak wymaganych środków na profilaktykę zdrowotną,
- zdewastowane sanitariaty i ich wyposażenie,
- brak wymaganego zaplecza socjalnego,
- braki w środkach czystości i higieny osobistej,
- zaniedbane obiekty, pomieszczenia służbowe, stanowiska pracy i ich
  wyposażenie,
- niedostosowane do aktualnych potrzeb środki transportu,
- problemy w relacjach międzyludzkich, a zwłaszcza na linii przełożony -
  podwładny,
- wadliwe rozwiązania w zakresie ochrony prawnej,
- brak poszanowania godności w zatrudnieniu,
- nadmierne obciążanie obowiązkami służbowymi,
- nierespektowanie norm czasu pracy, ilości dyżurów itp.,
- niezapewnianie norm powierzchniowych w pomieszczeniach służbowych,
- problemy z zapewnieniem należnych urlopów z tytułu uciążliwych
  warunków służby, pracy,
- trudności w zapewnieniu posiłków i napojów profilaktycznych w naturze,
- niedostateczne zaopatrzenie w niezbędne artykuły biurowe,
- brak nadawania należytej rangi sprawom BHP i Ochrony
  Przeciwpożarowej przez pracodawców,
- brak budowania świadomości z zakresu bezpieczeństwa służby, pracy
  oraz pojawiających się zagrożeń,
- wywoływanie zjawiska patologii poprzez tolerancję sytuacji
  zagrażających zdrowiu, a nawet życiu osób pozostających w
  zatrudnieniu,
-  nieumiejętne wypełnianie funkcji zarządczych wyższego poziomu,
   których celem
   jest zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, a tym
   samym sprowadzanie w sposób bezpośredni oraz pośredni zagrożeń
   dla zdrowia i życia ludzi, które w przyszłości będą skutkowały bardzo
   niekorzystnymi zastępstwami zdrowotnymi wywołanymi czynnikami
   szkodliwymi w miejscu pracy.

Wykazywane przez ZSIP nieprawidłowości, bezpośrednio adresowane do pracodawcy doprowadziły do poprawy warunków na wielu stanowiskach, co niewątpliwie wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w zatrudnieniu.
Dla przypomnienia należy zauważyć, że działania ZSIP pozostają w zgodzie z zapisami ustawy o związkach zawodowych oraz innymi przepisami odnoszącymi się do BHP.

Autor Lucjan Dutkiewicz

drukuj